
New York Times’ın haberine göre, Çin elektrikli araç üretiminde dünyada lider konuma gelse de, sektör içindeki amansız fiyat savaşları hükümeti harekete geçirdi. Pekin yönetimi, “aşırı rekabet” olarak nitelendirdiği durumu dizginlemek için otomobil üreticilerine özdisiplin çağrısı yaptı.
Aşırı rekabet ve kapasite sorunu
Son aylarda satılan her iki araçtan biri elektrikli ya da hibrit. Ancak yaklaşık 50 üretici arasındaki kıyasıya rekabet fiyatları aşağı çekiyor, şirketleri iflasa sürüklüyor ve tedarikçilerin ödemeleri geciktiriliyor. Devlet bankalarından sağlanan kredilerle sürekli yeni fabrikalar inşa edilmesi, aşırı kapasite sorununu büyütüyor.
Dev üreticiler de zorda
BYD, dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi olmasına rağmen kârlarında ciddi düşüş açıkladı. Geely gibi özel üreticiler hızla büyürken, devlet şirketleri içten yanmalı motorlara bağlı kalmaları nedeniyle rekabetin gerisinde kaldı. Tesla ise Çin pazarında eskiyen modeller ve fiyat baskısı nedeniyle gerileme yaşıyor.
Yenilik patlaması
Tüm bu sorunlara rağmen, yoğun rekabet sektörün inovasyon hızını artırıyor. BYD’nin araç üstünden kalkabilen drone’lu SUV’si, “dans eden” süper otomobili ve Geely’nin lüks minibüsleri tüketiciler arasında ilgi görüyor. Çin’deki mühendis bolluğu da bu yenilikçi ürünleri besliyor.
Küresel sonuçlar
Çinli üreticiler, aşırı üretim nedeniyle otomobillerinin beşte birini ihraç ediyor. Bu, Çin’i küresel pazarda güçlendirirken Avrupa ve ABD’de ticaret savaşlarını tetikliyor. Uzmanlara göre Pekin’in yaşadığı “elektrikli araç çılgınlığı”, Çin ekonomisinin yatırım odaklı büyüme modelinin risklerini gözler önüne seriyor.