
Financial Times’ın haberine göre Hindistan, son dönemde Türkiye ile olan havacılık iş birliklerini art arda iptal etmeye başladı. Hükümet, Türkiye’nin geçen ayki askeri kriz sürecinde Pakistan’a verdiği desteğe yanıt olarak Türk firmalarıyla olan havacılık anlaşmalarını askıya alıyor.
Düşük maliyetli havayolu şirketi IndiGo, Türkiye’nin bayrak taşıyıcı şirketi Türk Hava Yolları ile olan “damp lease” (uçak THY’ye ait, kabin ekibi IndiGo’dan) anlaşmasını 31 Ağustos’a kadar tamamen sonlandırmakla yükümlü kılındı. Şirketin altı aylık uzatma talebi yalnızca üç aylık bir “son uzatma” olarak kabul edildi.
Yeni ortaklıklar ve siparişler
IndiGo, Avrupa ve Amerika uçuşlarında THY ile kod paylaşımı sürse de, Air France-KLM, Delta ve Virgin Atlantic ile yeni anlaşmalar imzaladı. Ayrıca Airbus’tan 30 geniş gövdeli uçak siparişi vererek önceki sipariş miktarını ikiye katladı.
Air India da ilişkileri azaltıyor
Air India ise Türk uçak bakım firması Turkish Technic’e alternatif arayışında. Air India CEO’su Campbell Wilson, Türkiye ile olan ticari bağların kamuoyundaki tepkilere neden olduğunun farkında olduklarını belirtti. Bakım hizmeti Singapur ve Abu Dabi gibi merkezlere de yayılmış durumda.
Çelebi’nin yargı süreci devam ediyor
Geçtiğimiz ay havaalanı yer hizmetleri firması Çelebi’nin güvenlik izni iptal edilmişti. Şirketin açtığı dava hâlen üç farklı mahkemede sürerken, mahkeme süreç boyunca işlemlerin durdurulmasına izin vermedi.
Yerli alternatifler ön planda
Bu gelişmeler, Hindistan’ın jeopolitik nedenlerle yabancı şirketlere karşı pazarı bir baskı unsuru olarak kullanmaya başladığını gösteriyor. Hükümetin tutumu, yerli firmaların bu boşluğu hızla doldurabileceğine olan inancı da yansıtıyor.