İran, ABD ile anlaşmayı zafer olarak sunmaya çalışıyor
İran yönetiminin mesajı
🔹 İran yönetimi, ABD ile hazırlanan mutabakatı geri adım değil direnişin ve başarının sonucu olarak göstermeye çalışıyor.
🔹 Meclis Başkanı Muhammed Bakır Galibaf, İran'ın "nihai zafere doğru uzun bir adım attığını" söyledi.
🔹 Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan, anlaşmanın tam olarak uygulanması halinde İran'ın birçok sorununu çözebileceğini ve ülke ile Orta Doğu'da farklı bir dönem başlatabileceğini açıkladı.
🔹 İran yönetimi, ABD ve İsrail'in temel hedeflerine ulaşamadığını, İran'ın müzakere masasında kalmayı sürdürdüğünü ve yaptırımların hafifletilmesinin gündemde olduğunu vurguluyor.
İç siyasi tartışmalar
🔹 İran'da bazı muhafazakâr siyasetçiler anlaşma taslağını ülkeyi ABD'nin etkisi altına sokabilecek bir belge olarak değerlendiriyor.
🔹 Bazı milletvekilleri, Hürmüz Boğazı'nın yeniden açılmasına yönelik adımların dini liderin talimatlarıyla çeliştiğini savunuyor.
🔹 İran yönetimi içinde ABD ile anlaşmaya yönelik uzun süredir dile getirilen güvensizlik devam ediyor.
🔹 Son dönemde sert muhalefet söylemlerinin azalması, anlaşma sürecinin devletin en üst kademelerinde onay aldığı şeklinde değerlendiriliyor.
Ekonomi ve müzakere süreci
🔹 Savaş, yaptırımlar, deniz taşımacılığı kısıtlamaları, petrol gelirlerindeki baskı ve yüksek enflasyon İran ekonomisi üzerinde ağır yük oluşturuyor.
🔹 İran yönetimi, anlaşmayı ABD'ye bağımlılık değil yatırım ve yeniden yapılanma fırsatı olarak sunuyor.
🔹 İran'ın zenginleştirilmiş uranyum stoku, yaptırımların kaldırılması, Hürmüz Boğazı ve Lübnan'a ilişkin konular müzakerelerde ele alınmaya devam edecek.
🔹 İran'da birçok kişi anlaşmanın başarısını siyasi söylemler yerine savaş riskinin azalması, fiyatların düşmesi ve yaptırımların hafiflemesiyle değerlendirecek.